Pengikut

Isnin, 29 Mac 2010

Dua tiga hari aku di PBAKL 2010....

19 hingga 28 Mac dulu...berlangsungnya pesta buku terbesar di Malaysia...Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Memang aku tertunggu-tunggu pesta buku kali ini. Sebab aku boleh melihat wajah-wajah riang pembeli komik aku. Laku keras gak la komik aku. Bang Wanzu berkata padaku sudah beberapa kali top-up komik aku. Terima kasih bebanyak sangat..ibarat setinggi gunung Everest aku ucapkan pada yang membeli komik. aku. ENJOY THE BOOK!!!

Entri kali aku nak bagi ringkasan liputan pesta buku yang aku hadiri...walaupun aku hanya datang pada 19,2o,21,27 dan 28 Mac aje....


Pada 19 Mac..Jumaat...
Plan aku hanya nak datang nak cari tempat kt mana booth PTS...sebab tahun lepas tak tahu lak ada dewan kt seberang sungai...setelah datang...Fuuahhh...ramai giler datang..Tak caya..tgk bawah ni....



Betul tak kata aku...baru 1st day..dah ramai gitu.


Aku jalan2 nak cari nak letak Komik-M..jumpa gak. Pastu terserempak la dengan editor Komik-M yang cemerlang..Bang Wanzu. Tiba-tiba Bang Wanzu suruh aku duduk kt meja pentas utama booth pts...memandangkan hari tu takde aktiviti kt pentas...maka berlangsung acara tak rasmi...bersama Pekomik Reja...Lama gak aku duduk situ...tapi bukan aku duduk kosong je...ramai gak yang datang nak minta otograf...ada nak otograf pada Komik ShootZ! aku..ada gak pada Nomik Young Aisyah...memang tak menang tangan...





'Acara' tu berlangsung sampai pukul 3 lebih gak...penat nk layan peminat ni...

Apapun...korang sume memang BEST!!!

20 Mac..Sabtu..

Pada hari ini barulah ada acara rasmi melibatkan aku...sesi bertemu dan bermesra dengan penulis siri Young Aisyah. Lebih memeriahkan..Kak Saridah pun ada. Setahun sudah tak berjumpa dengan penulis yang hebat ini. Di atas pentas Kak Idah menceritakan pada aku pengalamannya semasa ditemuramah oleh pengacara segmen Buku@kidsontwo...yang telah ke udara pada pagi 7 Mac haari tu...Memang best.

Lebih memeranjatkan lagi, kitorang sempat berkenalan dengan seorang budak perempuan yang dikatakan telah memiliki 200 lebih judul buku PTS..termasuk semua siri Young Aisyah...Namanya Adik Hanan...Ni wajah comelnya....



Terima kasih Adik Hanan...adik memang the Baboom..!!!(maksudnya best la)



Hari ni gak aku dapat gak bersua muka dengan antara pekomik feveret aku..Pac..memang seronok berborak dengan mamat sorang ni...ada gak dua tiga membernya yang join sekali minum2 kt kedai mamak...diorang memang best...juga bersama dengan presiden Pekomik Encik Azhar yang bersemangat waja memperjuangkan komik tempatan....





21 Mac..Ahad..

Aku datang lagi...agaknya budak PTS tu dah jenuh tgk aku..hari2 nak datang..apa ke hal...(ni hanyalah sangkaan aku jek..hihi..)Hari ni pun cam biasa aku datang hanya nak tengok sape yang beli komik aku..walaupun hari ni bukan hari aku nak bagi otograf...tapi ada staff bagitahu aku ada la dua tiga orang nak jumpa aku..nak minta otograf aku...terima kasih kerana beli komik aku lagi..(berapa nak terima kasih daaa)

Hari ni gak..friend FB aku, Suffian datang ke booth PTS..nak jumpa ngan sume pekomik-m..sanggup datang dari PD...Pian..ko memang peminat hardcore komik-m...


pada hari ni gak dapat bersua muka dengan gadis pekomik yang memang berpotensi besar...Lavendra...dan juga friend FB aku..Cik Al'Aina...bersama dengan ahli2 RevGang diorang..Aman Wan, Foner, Nazry dan Afiq...







Sepanjang acara Gegar bersama artis komik-m..datang pula krew TV9 nak buat liputan tentang pesta buku ni...Krew TV9 ini telah dijemput khas oleh pihak PTS untuk mempromosikan lagi brand komik-m ni..maklumlah TV9 banyak ditonton oleh budak2..memang kena dengan target market komik-m...Lebih mengujakan..dapat berjumpa dengan awek mamat bertelinga astro yang terkenal dengan tagline 'lu pikirlah sendiri'..Cik Irma Hasmie...dan pelakon cilik (Sebenarnya bukan cilik bermaksud budak2 tapi tingginya sama dengan tinggi budak sekolah) pelakon cili padi...Tam...datang menghangatkan lagi booth PtS...

Dengan rendah hati...mereka bersama dengan pekomik2 RevGang memeriahkan acara gegar komik-m dengan melukis sedikit gambar pada semua...lukisan dorang..boleh la.....






27 Mac..Sabtu...

Hiarghhh...!!!!

Aku turun lagi...kali ni aku datang awal..huhu..terlepas anime Detevtive Conan..dah dua kali miss anime ni....ni sume kerana acara komik-m start pukul 12 tghari...aku memang tak mahu terlepas acara ni...

Aku bertemu dengan pekomik Meon..Jas..juga pekomik Langkamaya..Hafiz..dan juga pekomik Ardh..Che Ayiemz...acara komik-m memang sibuk..macam semut nak kerumun gula...ramai datang nak tengok demo live pekomik2 lukis komik...pastu tak semena2 aku pun terlibat sama padahal aku punya esok....tp bukan duduk semeja dengan pekomik2 ni..cuma buat demo lukis kt white board je...



Lepas siap..hos acara panggil la sape2 yang kering hati lukis balik karakter komik yang aku lukis...akhirnya ada gak sorang budak lelaki yang kering hatinya...slack la tak tahu namanya....









Akhirnya..dapat gak berpeluang bergambar dengan artis dan kru kawan 9..happenig beb...



28 Mac..Ahad...

Hari terakhir Pesta Buku. Memang sesak giler..rasanya gaji dah masyuk...ramai la yang datang nak beli buku...Di booth PTS..jangan dipertikaikan lagi..sentiasa sesak..

Setelah rehat kejap di booth PTS(penat bawak motor bawah matahari terik)..aku gerak ke acara paling ditunggu..Pekomikon 2010...tp sedih arr..tak ramai yang datang...masa ni sume publisher mempromote produk komik masing2..termasuk komik-m...



Pukul 3...tibalah giliran aku nak bg otograf...bersama dengan pekomik Sitrahaslee, pekomik Bop dan pekomik Aviltone...kami bermesra dengan sume peminat...tapi sayangnya satu otograf pun tak buat..sebab sume buku aku dah sold out..tinggal 2 je...tu letak atas meja depan aku nak show off kt ornag....aku hanya lukis..bukan lukis karakter komik aku..tp aku lukis karakter Ultra Qalif..salah satu watak dalam komiknya..Utra Qalif...entah..aku rasa cam malas nak lukis karakter aku...boring...





Setelah habis acara tu..aku terus gerak ke dewn kedah/johor untuk acara Anugerah Pekomik 2010...sepanjang acara memang meriah...dimulakan dengan montaj Anugerah Pekomik yang mantap...ada persembahan oleh Nik Jidan Basking dan Pyanhabib yang kelakar habis...deklamasi sajak tentang suar dalam....haha....




Masa yang ditunggu telah tiba..pengumumna pemenang Anugerah Pekomik 2010...ini dia senarai pemenang Anugerah Pekomik 2010...(Di ambil dari pergh.com)

1 - Kartun Satu Muka Terbaik (Best Loose Cartoon)

Pemenang: Jungle Jokes, Gila-Gila oleh Jaafar Taib


2. Siri Komik Kartun Terbaik (Best Comic Series).

Pemenang: Tiga Dara Pingitan, Gila-Gila oleh Cabai


3. Komik SuratKhabar Terbaik (Best Comic in News Paper).

Pemenang: Hanya Satu, Berita Harian oleh Jayaputra

4. Anugerah Berus Emas PeKOMIK (Special PeKOMIK Award)
- Raja Hamzah


5. Penerbit Terbaik (Best Publisher)
Pemenang: GempakStarz


6. Lukisan Kulit Muka Terbaik (Best Cover).

Pemenang: Popcorn#2 oleh Puppeteer

7. Ilustrator traditional /digital Terbaik (Best Painted Artist).

Pemenang: Silent Revolution oleh Puppeteer


8. Warnaan Terbaik (Best Colourist).

Pemenang: Maid Maiden oleh Sunny


9. Komik Amatur terbaik (self-publish zine/doujin) (Best Amateur Comic Artist).

Pemenang: Love Letter oleh Chin Yew


10. Majalah Komik Terbaik (Best Comic Magazine).

Pemenang: Popcorn


11. Pelukis komik antarabangsa/Pelukis komik online (International comic artist/online comic artist)

Pemenang: Bumble Bee oleh Chee

12. Penulis Terbaik (Best Writer):

Pemenang: Scary Ever After oleh John Ho


13. Siri Mini Komik Terbaik (Best Comic Mini Series).

Pemenang: Makan Malam, Gempak#239 oleh Scho


14. Komik Baru Terbaik (Best New Comic).

Pemenang: Scary Ever After oleh John Ho


15. PeKOMIK (Pelukis Komik)Terbaik (Best Comic Artist) ): warna atau hitam putih:

Pemenang: Silent Revolution oleh Puppeteer


16. Komik Terbaik (Best Comic).

Pemenang: TwinX#2 oleh Pac

Paling tak dijangkakan..my feveret pekomik Pac dengan mahakarya TwinX berjaya menangi Anugerah Pekomik 2010 Komik Terbaik...Bangga betul aku sebagai salah sorang pekomik Komik-M..Ini menunjukkan yang komik terbitan Komik-M bukan sekadar komik picisan...bukan komik amatur seperti yang disangkakan orang....walaupun tahun lepas komik terbitan Komik-M gak yang menang..tapi tahun lepas ada kontroversi sikit..jadi keterujaan tak terasa sangat...

Aku tak menang..dikalahkan oleh penulis John Ho...Sape dia sebenarnya...apa pun biarlah..bukan rezeki aku tahun ni...mungkin tahun2 akan mendatang rezeki aku akan tiba gak...



Pac...ko telah menaikkan semangat aku untuk terus menghasilkan komik yang lebih baik...harap masa akan datang aku dapat kalahkan ko....ko jaga....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan